Bru­ger­be­sty­rel­se - et pro­jekt 2023-2024

Vejle Kommune etablerer som forsøg brugerbestyrelser på fem plejecentre. Plejecenter Kastaniehaven er et af dem.

Formålet med bestyrelserne er at sikre inddragelse og indflydelse på de beslutninger, som betyder noget for beboernes og brugernes hverdag.

De skal være med til at skabe opmærksomhed om plejecentrene og være en god sparringspartner for ledelsen. Dette ved at inddrage lokalsamfundet og have åbne samt tilgængelige plejecentre.

Medlemmerne består af beboere eller visiterede borgere, pårørende, medarbejdere, ledelse, frivillige og repræsentant fra ÆldreRådet.

Spørgsmål kan rettes til plejecentrets centerleder.

  • Information om medlemmer af brugerbestyrelsen samt suppleanter

    NAVN

    RELATION (pårørende, medarbejder, frivillig mv.)

    MOBIL

    MAIL

    Asger Vendelbo

    Pårørende hus 12

    24250215

    jvav@mail.dk

    Bodil Jørgensen

    Pårørende hus 12

    41423191

    bodilirenejorgensen@gmail.com

    Jens Bork

    Pårørende hus 16

    20462572

    jb@jbork.dk

    Ingrid Engelsted

    Pårørende hus 10

    60606783

     

    Esben Johansen

    Beboer hus 10

     

     

    Egon Nielsen

    Beboer hus 14

     

     

    Amdi Pedersen

    Frivillig fra lokalområdet

    23205780

    amdi@stofanet.dk

    Erik Andersen

    Ældrerådsrepræsentant

    40461652

    silhg@post.tele.dk

    Pia Pausgaard

    MEDARBEJDER

     

    piapa@vejle.dk

    Carina Skærlund

    CENTERLEDER

    21580933

    calsk@vejle.dk


    SUPPLEANTER:

    NAVN

    RELATION hvis pårørende

    MOBIL

    MAIL

    Charlotte Rødtness

    MEDARBEJDER

     

     chahr@vejle.dk



    FORMAND Jens Bork
     

    NÆSTFORMAND Asgar Vendelbo

    SEKRETÆR (BESLUTNINGSREFERATER PÅ MØDERNE)

     

     

     

     

     

  • Referat fra konstitueringsmøde 9.1.2023 i Brugerbestyrelsen på Plejecenter Kastaniehaven

    Mødedato

    Mødested/Lokale

    Mødetid

    Sluttidspunkt

    09.01.23

     

    Mødelokalet Centerbygning

    Kl.14

    Kl.16

     

    Velkomst og præsentation af medlemmer

    Udpege formand, næstformand og sekretær (referater på møderne)
    Formand Svend Erik Pedersen (pårørende til beboer hus 12).
    Næstformand Jens Bork (pårørende hus 16)Sekretær (referent på møderne – beslutningsreferater)

    Centerleder Carina Skærlund fungerer som sekretær mellem møderne.

    Gennemgang af udleveret mappe ift. materiale, herunder forretningsorden og styrelsesvedtægter (mappen udleveret på mødet)
    Forretningsorden gennemgået.

    Styrelsesvedtægterne læses til næste møde, hvor de gennemgås i plenum.

    Med referatet sendes forretningsorden og styrelsesvedtægterne til medlemmer af brugerbestyrelsen, som ønsker informationen pr. mail.

    Medlemmer som ikke ønsker materialet pr. mail får det udleveret skriftligt.

    Eventuelt
    Navneskilte ønskes – Centerleder Carina Skærlund medbringer disse til næste gang.

    Punkter til næste møde

    • Præsentation af Kastaniehaven i bred forstand
    • Tilrettet informationsoversigt udleveres.
    • Opfølgning på forretningsorden og styrelsesvedtægter.
    • Nyt fra KastanieRådet.

    Dato for næste møde
    6/3-23 kl.13.30.

    Centerleder Carina og formand Svend Erik mødes 20/2-23 kl.15.

    Yderligere punkter til dagsordenen 6/3-23 skal sendes/gives til Centerleder Carina Skærlund på mail CALSK@vejle.dk eller fysisk fremmøde på kontoret Sdr. Ringvej 6, 7323 Give.

    Hent print referat

  • Referat fra møde i Brugerbestyrelsen 6.3.2023

    Mødedato

    Mødested/Lokale

    Mødetid

    Sluttidspunkt

    06.03.23

     

    Mødelokalet Centerbygning

    Kl.1330

    Kl.1530

    Afbud: Charlotte Rødtness medarbejder suppleant, Pia Pausgaard medarbejder.

    Referent: Glenn.

    Godkendelse af referat fra sidst. – godkendt

    Velkomst og præsentation af Kastaniehaven ved centerleder Carina.
    Carina fortæller om rammerne for Kastaniehaven (plejecenter, dagcenter visiteret og åbent og cafe), lovgivningen gældende, frivillige, personalet, tilsyn, KastanieRådet, Husrådene og netværk som Kastaniehaven er en del af.

    Husrådene er en forlænget arm af KastanieRådet og ideen er at styrke nærdemokratiet og lade borgernes interesser komme til syne.

    Veganetværket – det levende liv i alderdommen.

    Relationsnetværket – Kastaniehaven har adopteret en 6. klasse fra Bredagerskolen i Jelling. Relationsnetværket har en hjemmeside, hvor man kan læse om projektet.

    Lad det gro – et samarbejde mellem lokale institutioner.

    Ledige stillinger:
    Aktuelt 3 ledige stillinger og et barselsvikariat fra maj. Mange ansøgninger til stillingerne aktuelt. Samtaler i slutningen af marts.

    Udlevering af navneskilte ved Carina.
    Carina udleverer navneskilte.

    Tilpasset oversigt over medlemmer afventer udlevering til der er fundet nye medlemmer (beboere eller visiterede borgere)

    Nye medlemmer i brugerbestyrelsen ved Carina.
    Der mangler beboere i brugerbestyrelsen – hus 16 mangler beboerrepræsentation og dagcenter er heller ikke repræsenteret i brugerbestyrelsen. Vi mangler 1-2 medlemmer af beboere eller visiterede borgere.

    Dialog om hvordan vi får flere med i bestyrelsen.

    Opfølgning forretningsorden og styrelsesvedtægter ved Svend Erik og Carina.
    Gennemgang af forretningsordenen og styrelsesvedtægterne

    Herunder efterfølgende drøftelse af: Hvordan når vi ud til pårørende for at få information til bestyrelsens arbejde og for at give information om bestyrelsens arbejde?

    Forslag til husrådsmøderne (synliggørelse) at Svend Erik kommer og fortæller om brugerbestyrelsen. Svend Erik skriver et indlæg til Kastanieavisen – 23/3 er deadline.

    Der modtages gerne punkter til bestyrelsesmøderne til dialog fra pårørende, beboere eller visiterede borgere.

    Omtale omkring Vejle Kommune i medierne ved Svend Erik og Carina.
    VAF har omtalt ældreplejen i Vejle Kommune fokuseret i februar.

    Kastaniehaven har haft i alt 5 kritiske henvendelser og klager i de sidste 3 år.

    Kommunikation mellem beboere, pårørende og medarbejdere er meget vigtig for at løse problemerne på en positiv måde og skabe en sund udvikling for alle på plejehjemmene.

    Nyt fra KastanieRådet og Ældrerådet ved Erik.
    Kastanierådet består af 7 medlemmer.

    Pårørende og gæster af Kastaniehaven udefra kan vælges på generalforsamling. Gode til arrangementer, mangler at være beboernes talerør. Tidligere forsøgt med et bruger og pårørende råd.

    Vi skal ikke splitte noget ad, der fungerer godt.

    KastanieRådet fungerer sideløbende med Brugerbestyrelsen i prøveperioden på 2 år.

    Ældrerådet: En kommunal myndighed, der sidder 4 år ad gangen. 11 medlemmer. Der arbejdes med alt inden for ældrerådet.

    Husråd ved Glenn.
    Det aktuelt gældende skriv vedrørende husråd udleveres og er vedlagt dagsorden.

    Gennemgang ved Carina – der er varierende brug af husrådene i boenhederne og varierende antal møder. Der er personale og pårørende i boenhederne som er en del af husrådet, samt der er repræsentant i KastnaieRådet som også er i husrådet i boenheden.

    Synliggørelse af husråd og deres møder - tages med til Kastanierådet ved Erik og Carina følger op med relevant personale.

    En god kommunikation mellem de pårørende, beboerne og medarbejderne er vigtig.

    Eventuelt.
    Punkter til næste møde:

    Dialog om personalets tilstedeværelse i boenhederne og synligheden af personale.

    Beboernes punkt og tid.

    Dato for næste møde. 15. maj kl. 13.30
    Afbud skal gives pr. mail eller telefon til Centerleder Carina Skærlund

    Der vil være forplejning på mødet i form af kaffe, te eller vand, samt et stykke kage eller lignende.

    Hent print referat

  • Referat fra møde i Brugerbestyrelsen 15.5.2023

    Mødedato

    Mødested/Lokale

    Mødetid

    Sluttidspunkt

    15.05.23

     

    Mødelokalet Centerbygning

    Kl.1330

    Kl.1530

    Deltager ikke: Esben (beboer), Egon (beboer), Jens Bork (pårørende), Karen (beboer).
    Ellers deltager medlemmer jf. listen.

    Referent Glenn
    Mødeleder Svend Erik

    Godkendelse af referat fra sidst - godkendt

    Orientering fra og sparring ved Centerleder Carina Skærlund: Siden sidst:

    Hvordan arbejder vi aktivt med synlighed/tilgængelighed i boenhederne?
    Orientering om personalets runderinger og planlagte tilsyn, samt brugen af sensorer, hvis relevant. Kastaniehaven afprøver teknologiske muligheder for at hjælpe beboerne i hverdagen. Synlighed og involvering af personalet sammen med beboerne er dejligt i fælles samvær og nærvær. Relationer er vigtige.

    Billeder, navne og titler på personalet i boenhederne, samt information ved nyt og afgående personale.
    Der er information i form af minimum navn på personalet i indgangspartierne. Nogle boenheder arbejder med billeder af personalet også. Informationen opdateres løbende i boenhederne. Ønsket ift. billeder af personalet er givet videre til boenhederne.
    Alle beboere har et kontaktteam, hvor har mere dybdegående kendskab til beboeren. Med fordel kan kontakteamet kontaktes ved spørgsmål, ellers kan tovholdere i boenhederne hjælpe.
    10 Pouline
    12 Sini
    14 Christina
    16 Else
    Personalet skal bære navneskilte.

    Informationsniveauet generelt til pårørende til dialog på næste møde. Et mere målrettet informationsniveau? Hvad er det generelle ønske.

    Synlighed brugerbestyrelsen – forslag om poster med billeder.
    Arbejdes videre med dette på næste møde. Flere ideer i spil.

    Besparelser varslet fra Seniorudvalget til Plejecentrene – hvad ved vi nu ift. Kastaniehaven?
    Der er varslet besparelser i kommunen.
    Konkrete informationer ift. Kastaniehaven afventes.
    Vi ved at der kommer besparelser ift. dagcenter, specialistfunktioner og administrationen i Vejle Kommune.

    Ønske om informativ arrangement om demens.
    Demenskonsulent Lene Emma Rasmussen deltager på mødet kl.15 for at informere om tilbuddet i Vejle Kommune til pårørende til beboere med demens.
    Som pårørende til en beboer med demens har man mulighed for at komme på kursus.
    Demenskonsulenterne står til rådighed ved sparring og spørgsmål vedrørende borgerne med demens.
    Lene bliver anvendt af pårørende, visiterede borgere, personale og beboere. Patientforeninger, her kan man henvende sig til Altheimerforeningen og Ældresagen.
    Orientering om GPS.
    Mere info: Kontakt en demenskonkoordinator - Vejle Kommune

    Eventuelt: 
    Bebeoernes punkt og tid. Flyttes til næste gang – skal være første punkt. Punkter med beboer relevans følger herefter. Mødetidspunktet tilpasses beboerne.

    Grundet flere punkter bliver udsat grundet manglende beboerdeltagelse, så planlægges snarligt opfølgningsmøde.

    Opfølgningsmøde 19. juni kl. 10.00 og næste ordinære møde 23. august kl. 14.30 – 16.00

    Hent print af referat

  • Referat fra møde i Brugerbestyrelsen 19.6.2023

    Mødedato

    Mødested/Lokale

    Mødetid

    Sluttidspunkt

    19.06.23

     

    Mødelokalet Centerbygning

    Kl.1000

    Kl.1130

    Godkendelse af referat fra sidst- godkendt.

    Velkomst til nyt medlem Karen.

    Beboernes punkter og tid, samt opfølgning fra sidst:

    Forplejning boenheder ifm. arrangementer i centret – til beboerne som ikke deltager i arrangementet i centret? (Karen)
    Ved arrangementer ønskes at de beboere der ikke deltager i arrangementet, også får del i maden eller dessert som serveres. Info gives til KastanieRåd og cafe.

    Den elektroniske dør ved indgangspartiet hus 14 - åbningstiden for dørene er stadig for kort.
    Domea kontaktes igen.

    Synlighed brugerbestyrelsen  Forslag om poster med billeder på opslagstavler eller i billederamme (synliggørelse).
    Punkt om billeder til næste gang.

    Hvordan kan vi som pårørende og/eller frivillige være med til at skabe stjernestunder for beboerne, som ikke kommer i centret? (Svend Erik og Bodil).
    Forslag:
    Alle beboere skal opleve stjernestunder.
    Forslag om en pårørendebank til husrådsmødet – ideer til arrangementer.
    Frivillige til Kastaniehaven kommer ved hjælp af mund til mund-metoden. Der kan søges efter frivillige, men det har ikke været nødvendigt til nu. At cykle med beboerne er også en mulighed – dette kræver instruktion af personalet.

    Generelt informationsniveau til pårørende – hvad er det generelle behov for information og hvor kan man finde info nu? (Carina)
    Aktivitetskassen – info er i indflytningsmappen. Hvis man mangler informationer, kan man spørge medarbejderne eller ledelse - der er også hjemmesiden og Facebook. KastanieAvisen rummer også informationer. Sendes til pårørende og er på hjemmesiden + facebook.

    Kastaniebussen (punkter fra Glenn Hansen):

    • Dialog om brug af bussen.
    • Ønsket kirketur og lokale ruter med historiefortælling gives videre.

    Alle må anvende bussen med gyldigt kørekort. Kræver instruktion af personale i dagcentret. Businformationer og info om betaling ved lån af bussen kan fås ved Centerleder eller Dagcenter på Kastaniehaven.

    Nyt fra KastanieRådet:
    Der er lige afholdt sommerfest.
    Åbent hus-arrangement 31. august.
    Aktivitetskassen styres af Kastanierådet. Næsten alle indbetaler til den.

    Nyt til KastanieRådet:

    • Forslag til Kastanierådet fra brugerbestyrelsen.
    • Forslag til Husrådene fra brugerbestyrelsen herunder hvordan kan det enkelte hus’ pårørende selv arrangere et mindre arrangement?

    Dialog om samarbejde mellem KastanieRåd og Brugerbestyrelsen.

    Orientering fra Centerleder Carina Skærlund ift. hvad status er på varslede besparelser fra Seniorudvalget.
    Der er varslet reduktion på specialistfunktioner herunder musikterapeut, diætist og klinisk vejleder overordnet i Senior.

    Kastaniehaven har en økonomi i balance og har ikke været årsag til genereret underskud i senior.

    Visiteret dagcenter er varslet at sparre 49400 kr i år og 98800kr næste år ifm. den politiske beslutning om ferielukning. Åbent dagcenter er varslet besparelse på 142.760 kr. i år og 285.500 kr. næste år. Cafeen er varslet besparelse på 13.994 kr i år og 28.000 kr. næste år.

    Eventuelt
    Glenns oplevelse med selv at hente medicin og stå for indkøb – besparelse muligt. Opfølgning på dette til kommende møde.

    Punkter til næste møde.

    Dato for næste møde – 230823 kl.14.30-16.00.

    Hent print af referat​

  • Referat af møde i Brugerbestyrelsen 23.08.23

    Mødedato

    Mødested/Lokale

    Mødetid

    Sluttidspunkt

    23.08.23

     

    Mødelokalet Centerbygning

    Kl.1430

    Kl.1600

     

     

    Referat fra møde i Brugerbestyrelsen på Plejecenter Kastaniehaven

    Referat: Glenn Hansen

    Tilstede: Svend Erik, Bodil Jørgensen, Erik Andersen, Jens Bork, Amdi Pedersen, Esben Johansen, Centerleder Carina Skærlund.

    Afbud: Pia Pausgaard, Egon Nielsen, Karen Jakobsen.

     

    Velkommen fra formanden.

    Godkendelse af referat fra sidst.

     

    Beboernes punkt og tid.

    Esben fortæller, at de spiller bob i Hus 10 og West.

     

    Nyt fra og til KastanieRådet

    Åbent hus den 31. august kl. 11.00. Jens og Amdi deltager fra Brugerbestyrelsen. Kastanierådet har stand. Ældresagen deltager også.

    Den 9. november er der Højskoledag med foredrag om Alzheimer kl. 9.00.

    Der laves planlægningsmøde ift. husrådsmøder i boenhederne med husrådsmedlemmer og formænd fra KastanieRåd og brugerbestyrelse samt centerleder – 3/10.

     

    Nyt fra Formand Svend Erik

    • Input og punkter fremadrettet.
    • Evaluering af brugerbestyrelsen – dialog

    Der har været en del møder allerede nu. Der er ingen forhåndsviden (et projekt). Personalet og ledelsen må gerne komme med inputs. Man må gerne appellere til andre borgere eller pårørende om input.

    Er der egentlig behov for brugerbestyrelsen?

    Hvad har vi lavet for beboerne? Brugerbestyrelsen kunne også være et råd for beboerne for at skabe en større synlighed ift. deres ønsker. Brugerbestyrelsen er sårbar med medlemmerne ift. udskiftning.

    KastanieRådet er en velfungerende forening for Kastaniehaven og varetager mange opgaver. Derfor kan det være vanskeligt for brugerbestyrelsen at finde et ståsted. Det sted, hvor brugerbestyrelsen kan give et bidrag er i forbindelse med beboerne, men denne opgave varetages også af husrådene. Så faktisk er der få opgaver til brugerbestyrelsen og så er det vanskeligt at have en sådan bestyrelse, da det også indebærer ekstra tid for centerlederen og formanden for Kastanierådet og medlemmerne. Måske burde man overveje en nedlæggelse af brugerbestyrelsen, da Kastaniehaven har et velfungerende Kastanieråd, der varetager opgaverne godt.

     

    Orientering fra og sparring ved Centerleder Carina Skærlund

    • Siden sidst:
      • Besparelser varslet fra Seniorudvalget til Plejecentrene – hvad er status.

    Der er ingen ændringer siden sidste referat om dette.

     

    Punkt fra Glenn vedrørende medicin.

    Ingen kommentarer       

     

    Punkt ved Glenn og Jens vedrørende opslag med billeder.

    Det vurderes ikke nødvendigt på nuværende tidspunkt. Dialog næste gang.

     

    Eventuelt.

     

    Punkter til næste møde.

     

    Dato for næste møde.

    Mandag den 23. oktober kl. 10.00 Kastaniehaven.

  • Referat fra møde i brugerbestyrelsen 27.11.23

    Mødedato

    Mødested/Lokale

    Mødetid

    Sluttidspunkt

    27-11-2023

     

    Centerbygning

    Kl.1000

    Kl.1130

    Referat fra sidst godkendt.

    Formand Svend Erik orienterer om at Glenn og Karen ikke længere deltager i brugerbestyrelsesmøder.

    Beboernes punkt og tid:

    Forslag om ris og ros kasse i husene.

    Fokus på strømforbrug – punkt til næste møde.

    Nyt fra/til Kastanierådet:

    Erik orienterede om KastanieRådets aktiviteter.

    Dialog om aktivitetskassen som administreres af KastanieRådet.

    Møde sammen i starten af det nye år.

    Generalforsamling i det nye år i KastanieRådet anbefales at deltage i – også her laves gennemgang af forbrug og status på aktivitetskasserne.

    Nyt fra Ældrerådet:

    Erik orienterede om forventede besparelse i det nye år.

    Orientering fra og sparring ved Centerleder Carina Skærlund:

    Siden sidst:

    • Møde med husråd og formand Svend Erik (nyt vedrørende husrådsmøder og samarbejde om aktiviteter boenhederne i samarbejde med husråd) – nyt informationsskriv vedrørende husrådsmøder er under udarbejdelse.
    • Indsigt i aktivitetskasserne – råderum for de forskellige huse blev oplyst.
    • Evaluering fra andre brugerbestyrelser og os selv
    • Diverse synspunkter fremlagt – få et samarbejde med Kastanierådet op og stå og dialog omkring emner til sparring i 2024.

    Punkt ved Glenn og Jens vedrørende opslag med billeder – dialog herom aftalt sidste møde - udsat

    Eventuelt.

    Der laves opslag om ledige pladser i bestyrelsen – vi mangler en pårørende og en beboer eller borger fra dagscentret. Bodil laver opslag til Carina, som formidler dem videre til opslagstavler og til KastanieAvisen.

    Næste møde.

    4. marts 2024 kl. 10.00 til kl. 11.30.

  • Referat af møde i brugerbestyrelsen 04.03.24

    Mødedato

    Mødested/Lokale

    Mødetid

    Sluttidspunkt

    04.03.24

     

    Dagligstuen Centerbygning

    Kl.10.00

    Kl.11.30

    Referent: Amdi

    Godkendelse af referat fra sidst - Godkendt

    Afbud:

    Pia

    Ordstyrer: Svend Erik

    Beboernes punkt og tid.

    Hvordan sætter vi fokus på beboerne som brugerbestyrelse?

    Fra Egon:

    • Ris og Ros til brugerbestyrelsen - punktet tages med på dagsordenen fremover.
      Der opsættes kasse med teksten: Ideer/Forslag/Ris og ros til brugerbestyrelsen - der orienteres til brugeråd om, hvor kassen sættes op. Bodil følger op på infoskriv og fysisk kasse. Evaluering om 6 måneder.
    • Fokus på Strømforbrug - der var intet til dette.

    Nye medlemmer til brugerbestyrelsen.

    Vi mangler en pårørende og en beboer eller dagsvisiteret:
    Der har ikke været nogen reaktion på opslag og udsendte mail - Carina og Svend Erik prikker. Bodil udarbejder skriv til KastanieAvisen.

    Nyt fra Kastaniehaven - Orientering fra og sparring ved Centerleder Carina Skærlund:

    • Opdatering af informationsliste – uddeling og rettes på hjemmesiden.
    • Nyt vedrørende/status på besparelser, evt. sparekatalog mv.
    • Hvis fondsmidler – kan nogen hjælpe?
    • Emner sparring 2024.

    Nyt fra KastanieRådet / husråd.

    På sidste generalforsamling skete følgende:

    På generalforsamlingen den 22. feb. blev Hanne Neustrup og Poul Vestergård valgt. De afløste Karsten Sørensen og Svend Andersen, som har været med i rådet i 8 og 10 år. Stor tak til begge to for den tid, og det arbejde de har ydet for Kastaniehaven.

    Rådet har nu konstitueret sig. Formand Erik Andersen-Næstformand Dorthe Jensen-Kasserer Hanne Neustrup-Sekretær Rita Mikkelsen-Øvrige i rådet Pouline Vemmelund, Birgit Møller og Poul Vestergård. Suppleanter Else L. Jørgensen og Knud Møller

    Nyt til KastanieRådet.

    • Samarbejde med KastanieRådet – fællesmøde? Bruger bestyrelsens deltagelse i noget af KastanieRådsmødet?

      Kastanierådet ta’r det op på deres næste møde.

      Erik og Svend Erik holder møde om fremtidige samarbejde.

    Nyt fra ÆldreRåd.

    Eventuelt.

    Punkter til næste møde.

    Dato for næste møde.

    13. maj 2024 kl. 10.00

     

  • Referat af møde i brugerbestyrelsen 13.05.24

    Mødedato

    Mødested/Lokale

    Mødetid

    Sluttidspunkt

    13.05.24

     

    Dagligstuen Centerbygning

    Kl.10.00

    Kl.11.30


    Referent:
    Amdi

    Ordstyrer: Jens Bork

    Tilstede:
    Bodil, Jens, Erik, Amdi, Pia, Asger, Carina

    Afbud:
    Esben – afbud til Carina

    Charlotte – afbud til Carina

    Egon – har ikke deltaget.

    Svend Erik trådte ud af bestyrelsen – takkede for den tid han havde været med.

    Godkendelse af referat fra sidst:
    Godkendt

    Beboernes punkt og tid.
    Udsat til næste møde grundet manglende deltagelse af beboere.

    Nye medlemmer til brugerbestyrelsen:

    Vi mangler 2 pårørende og en beboer eller dagsvisiteret:

    Der er nyt pårørendemedlem Asger – så mangler stadig 1 pårørende og en beboer eller dagsvisiteret.

    Asger modtager diverse vedtægter mv. efter mødet.

    Nyt fra Kastaniehaven:

    Opfølgning på det varme måltid – Hus 10 og Hus 16 – får det varme måltid til aftensmad -  Hus 12 og hus 14 får det varme måltid som middagsmad - tilfredshed.

    Serviceniveau – hvad hjælper vi med, og hvad kan vi ikke hjælpe med. Dialog herom.

    Evaluering af brugerbestyrelse: Carina skal til møde med den gruppe i kommunen, som har til opgave at vurdere arbejdet med brugerstyrelserne. Evaluering tages med fra brugerbestyrelsen til mødet.

    Nyt fra Kastanierådet / husråd.

    Jubilæumsarrangement d. 7.6.2024 – der mangler hjælpere. Henvendelse til Erik Andersen, formand i KastanieRådet.

    Nyt til Kastanierådet.

    Samarbejde med Kastanierådet – fællesmøde? Brugerbestyrelsens deltagelse i noget af Kastanierådsmøder? Kastanierådet tager det op på deres næste møde!

    Nyt fra ÆldreRåd.

    Info ved Erik

    Eventuelt.

    Punkter til næste møde:

    Aktivitetskasser og husråd

    Andre punkter til næste møde senest den 6.august 2024 til Carina.

    Dato for næste møde.

    21.08.2024 kl. 10.00

  • Referat af møde i brugerbestyrelsen 21.08.24

    Mødedato

    Mødested/Lokale

    Mødetid

    Sluttidspunkt

    21.08.24

     

    Dagligstuen Centerbygning

    Kl.10.30

    Kl.12.00


    Referent: 
    Amdi

    Ordstyrer: Jens Bork

    Tilstede:

    Asger Vendelbo (pårørende), Bodil Jørgensen (pårørende),
    Ingrid Engelsted (pårørende), Jens Bork (pårørende), Egon Nielsen (beboer), Esben Johansen (beboer), Charlotte Rødtness (medarbejder), Erik Andersen (Ældreråd), Amdi Pedersen (frivillig), Carina Skærlund (Centerleder).

    Afbud:

    Pia Pausgaard (medarbejder)

    Godkendelse af referat fra sidst.

    Godkendt

    Velkommen til nyt medlem.

    Ingrid Engelsted.

    Beboernes punkt og tid.

    Intet

    Brugerbestyrelsens postkasse – ideer, ris og ros til Brugerbestyrelsen.

    Postkassen er/har været tom.

    Medlemmer til brugerbestyrelsen – opdatering af informationslisten.

    Vi mangler 1 beboer eller dagsvisiteret forsat.

    Opdatering af informationslisten.

    Formand Jens Bork.

    Næstformand Asger Vendelbo.

    Nyt fra Kastaniehaven:

    • Sparring på det varme måltid – fordele og ulemper ift. tidspunktet fra borger og pårørende perspektiv.
      Info fra Carina som indledning ift. levebo-miljø og madproduktion på Kastnaiehaven, samt info om projekter ift. madproduktion herunder specialkost og produktionen heraf.

    Jens synes, det fungerer i hus 16 – gode erfaringer i hus 12 med varm mad til frokost – beboerne godt tilfredse med den ordning, der er i deres hus (10+14).

    For og imod debatteres.

    • Info fra evalueringsmøde i 17/6, herunder brugerbestyrelsens fremtidige form på Kastaniehaven:
      Info fra Carina ift. status fra andre plejecentre, samt for efterårets evaluering og afslutning af projektperioden.

    Vi aftaler at fortsætte perioden ud og få yderligere erfaringer med brugerbestyrelsen på Kastaniehaven samtidig med at vi har et eksisterende KastanieRåd. KastanieRådet som står for aktivitetskassen samt afholdelse af flere arrangementer i centret for paragraf 18 midler.
    Evaluering af bestyrelsesarbejde/fremtidige virke på næste møde.

    Centerleder spørger kolleger ift. deres organisering og arbejdet for at få erfaring med andre organiseringer og eventuelle underudvalg.

    Nyt fra KastanieRådet.

    Jubilæumsfesten gik, som der var håbet på – vejret var ikke med os men det var en god dag med indslag og fejring.

    Åbent Hus d.27. august kl. 11.00 – 13.30

    Efterårets program er på Facebook, samt på opslag i boenheder samt centerbygning. Derudover kan efterårets program afhentes i printet form i centerbygningen.

    Nyt til KastanieRådet.

    Søger fremover §18 midler til husrådene

    Brugerbestyrelsen efterspørger at dagsorden og referat er tilgængelige på de elektroniske tavler – ønsket tages med til KastanieRådet.

    Nyt fra husråd.

    Hus 12 godt gang i den – forsøg med musik hver 6 uge

    Hus 14 forsøg på at få gang i det.

    Punkter fra Bodil:

    • Aktivitetskasser og husråd – dialog om hvordan KastanieRåd hører sammen med husråd og at husrådene er med til at bruge midlerne i aktivitetskassen i boenheden til gavn for borgerne. Bodil fortæller om erfaringerne i hus 12. Dialog vedrørende fordelene ved at have arrangementer i husene og i centret.
    • Personale udsyn fra kontor til fællesarealer – ønske om at ”åbne” kontoret op (punktet udsættes til næste gang).
    • Kastaniehavens facebook – dialog omkring opslag på Facebook og ønsket om at vise mere fra boenhederne samt centerbygning.
    • Demensprisen – Bodil foreslår at brugerbestyrelsen tager på besøg ved Dorthe Schmidt på Skrænten, som har vundet demensprisen. Centerleder går i dialog med Dorthe og sender info til brugerbestyrelsen, når der foreligger nærmere info og eventuel dato for besøget på Skrænten.
    • Cykelpiloter – ønsket er at erhverve cykelpiloter – der forsøges at reklamere herfor ved Åbent Hus, samt at Charlotte tager ønsket om cykelpiloter med til aktivitetsmedarbejder Susanne Jørgensen, som også er kontaktperson ift. frivillige. Opslag kan laves på facebook ift. reklame.

    Nyt fra Ældreråd:

    Intet

    Eventuelt:

    Intet

    Punkter til næste møde:

    • Egon ønsker dialog vedrørende om der skal være postkasser i alle enhederne ift. Brugerbestyrelsen.
    • Bodil punkt udsat til næste gang - Personale udsyn fra kontor til fællesarealer – ønske om at ”åbne” kontoret op.
    • Evaluering af brugerbestyrelsens fremtidige virke, herunder information vedrørende andre plejecentres organiseringer og eventuelle underudvalg ift. brugerbestyrelsesprojektet i Vejle Kommune.
    • KastanieRådet efterspørger ønsker fra beboere, pårørende og personale ift. eventuelle fondsøgninger.

    Dato for næste møde:

    1. november 2024 kl. 10.00 i centerbygningen