Brugerbestyrelse - et projekt 2023-2024
Vejle Kommune etablerer som forsøg brugerbestyrelser på fem plejecentre. Plejecenter Kastaniehaven er et af dem.
Formålet med bestyrelserne er at sikre inddragelse og indflydelse på de beslutninger, som betyder noget for beboernes og brugernes hverdag.
De skal være med til at skabe opmærksomhed om plejecentrene og være en god sparringspartner for ledelsen. Dette ved at inddrage lokalsamfundet og have åbne samt tilgængelige plejecentre.
Medlemmerne består af beboere eller visiterede borgere, pårørende, medarbejdere, ledelse, frivillige og repræsentant fra ÆldreRådet.
Spørgsmål kan rettes til plejecentrets centerleder.
-
Information om medlemmer af Brugerbestyrelsen samt suppleanter
NAVN
RELATION (pårørende, medarbejder, frivillig mv.)
MOBIL
MAIL
Glenn Hansen
Pårørende hus 10
40958916 glennjuulhansen@gmail.com Svend Erik Pedersen
Pårørende hus 12
30508469
Bodil Jørgensen
Pårørende hus 12
41423191
Jens Bork
Pårørende hus 16
20462572
Esben Johansen
Beboer hus 10
Egon Nielsen
Beboer hus 14
Karen Jakobsen
Beboer hus 16
Amdi Pedersen
Frivillig fra lokalområdet
23205780
Erik Andersen
Ældreråds repræsentant
40461652
Pia Pausgaard
MEDARBEJDER
Carina Skærlund
CENTERLEDER
21580933
SUPPLEANTER:
NAVN
RELATION hvis pårørende
MOBIL
MAIL
Charlotte Rødtness
MEDARBEJDER
FORMAND Svend Erik Pedersen
NÆSTFORMAND Jens Bork
SEKRETÆR (BESLUTNINGSREFERATER PÅ MØDERNE) Glenn Hansen -
Referat fra konstitueringsmøde 9.1.2023 i Brugerbestyrelsen på Plejecenter Kastaniehaven
Mødedato
Mødested/Lokale
Mødetid
Sluttidspunkt
09.01.23
Mødelokalet Centerbygning
Kl.14
Kl.16
Velkomst og præsentation af medlemmer
Udpege formand, næstformand og sekretær (referater på møderne)
Formand Svend Erik Pedersen (pårørende til beboer hus 12).
Næstformand Jens Bork (pårørende hus 16)Sekretær (referent på møderne – beslutningsreferater)
Centerleder Carina Skærlund fungerer som sekretær mellem møderne.Gennemgang af udleveret mappe ift. materiale, herunder forretningsorden og styrelsesvedtægter (mappen udleveret på mødet)
Forretningsorden gennemgået.Styrelsesvedtægterne læses til næste møde, hvor de gennemgås i plenum.
Med referatet sendes forretningsorden og styrelsesvedtægterne til medlemmer af brugerbestyrelsen, som ønsker informationen pr. mail.
Medlemmer som ikke ønsker materialet pr. mail får det udleveret skriftligt.
Eventuelt
Navneskilte ønskes – Centerleder Carina Skærlund medbringer disse til næste gang.Punkter til næste møde
- Præsentation af Kastaniehaven i bred forstand
- Tilrettet informationsoversigt udleveres.
- Opfølgning på forretningsorden og styrelsesvedtægter.
- Nyt fra KastanieRådet.
Dato for næste møde
6/3-23 kl.13.30.Centerleder Carina og formand Svend Erik mødes 20/2-23 kl.15.
Yderligere punkter til dagsordenen 6/3-23 skal sendes/gives til Centerleder Carina Skærlund på mail CALSK@vejle.dk eller fysisk fremmøde på kontoret Sdr. Ringvej 6, 7323 Give.
-
Referat fra møde i Brugerbestyrelsen 6.3.2023
Mødedato
Mødested/Lokale
Mødetid
Sluttidspunkt
06.03.23
Mødelokalet Centerbygning
Kl.1330
Kl.1530
Afbud: Charlotte Rødtness medarbejder suppleant, Pia Pausgaard medarbejder.
Referent: Glenn.
Godkendelse af referat fra sidst. – godkendt
Velkomst og præsentation af Kastaniehaven ved centerleder Carina.
Carina fortæller om rammerne for Kastaniehaven (plejecenter, dagcenter visiteret og åbent og cafe), lovgivningen gældende, frivillige, personalet, tilsyn, KastanieRådet, Husrådene og netværk som Kastaniehaven er en del af.Husrådene er en forlænget arm af KastanieRådet og ideen er at styrke nærdemokratiet og lade borgernes interesser komme til syne.
Veganetværket – det levende liv i alderdommen.
Relationsnetværket – Kastaniehaven har adopteret en 6. klasse fra Bredagerskolen i Jelling. Relationsnetværket har en hjemmeside, hvor man kan læse om projektet.
Lad det gro – et samarbejde mellem lokale institutioner.
Ledige stillinger:
Aktuelt 3 ledige stillinger og et barselsvikariat fra maj. Mange ansøgninger til stillingerne aktuelt. Samtaler i slutningen af marts.Udlevering af navneskilte ved Carina.
Carina udleverer navneskilte.Tilpasset oversigt over medlemmer afventer udlevering til der er fundet nye medlemmer (beboere eller visiterede borgere)
Nye medlemmer i brugerbestyrelsen ved Carina.
Der mangler beboere i brugerbestyrelsen – hus 16 mangler beboerrepræsentation og dagcenter er heller ikke repræsenteret i brugerbestyrelsen. Vi mangler 1-2 medlemmer af beboere eller visiterede borgere.Dialog om hvordan vi får flere med i bestyrelsen.
Opfølgning forretningsorden og styrelsesvedtægter ved Svend Erik og Carina.
Gennemgang af forretningsordenen og styrelsesvedtægterneHerunder efterfølgende drøftelse af: Hvordan når vi ud til pårørende for at få information til bestyrelsens arbejde og for at give information om bestyrelsens arbejde?
Forslag til husrådsmøderne (synliggørelse) at Svend Erik kommer og fortæller om brugerbestyrelsen. Svend Erik skriver et indlæg til Kastanieavisen – 23/3 er deadline.
Der modtages gerne punkter til bestyrelsesmøderne til dialog fra pårørende, beboere eller visiterede borgere.
Omtale omkring Vejle Kommune i medierne ved Svend Erik og Carina.
VAF har omtalt ældreplejen i Vejle Kommune fokuseret i februar.Kastaniehaven har haft i alt 5 kritiske henvendelser og klager i de sidste 3 år.
Kommunikation mellem beboere, pårørende og medarbejdere er meget vigtig for at løse problemerne på en positiv måde og skabe en sund udvikling for alle på plejehjemmene.
Nyt fra KastanieRådet og Ældrerådet ved Erik.
Kastanierådet består af 7 medlemmer.Pårørende og gæster af Kastaniehaven udefra kan vælges på generalforsamling. Gode til arrangementer, mangler at være beboernes talerør. Tidligere forsøgt med et bruger og pårørende råd.
Vi skal ikke splitte noget ad, der fungerer godt.
KastanieRådet fungerer sideløbende med Brugerbestyrelsen i prøveperioden på 2 år.
Ældrerådet: En kommunal myndighed, der sidder 4 år ad gangen. 11 medlemmer. Der arbejdes med alt inden for ældrerådet.
Husråd ved Glenn.
Det aktuelt gældende skriv vedrørende husråd udleveres og er vedlagt dagsorden.Gennemgang ved Carina – der er varierende brug af husrådene i boenhederne og varierende antal møder. Der er personale og pårørende i boenhederne som er en del af husrådet, samt der er repræsentant i KastnaieRådet som også er i husrådet i boenheden.
Synliggørelse af husråd og deres møder - tages med til Kastanierådet ved Erik og Carina følger op med relevant personale.
En god kommunikation mellem de pårørende, beboerne og medarbejderne er vigtig.
Eventuelt.
Punkter til næste møde:Dialog om personalets tilstedeværelse i boenhederne og synligheden af personale.
Beboernes punkt og tid.
Dato for næste møde. 15. maj kl. 13.30
Afbud skal gives pr. mail eller telefon til Centerleder Carina SkærlundDer vil være forplejning på mødet i form af kaffe, te eller vand, samt et stykke kage eller lignende.
-
Referat fra møde i Brugerbestyrelsen 15.5.2023
Mødedato
Mødested/Lokale
Mødetid
Sluttidspunkt
15.05.23
Mødelokalet Centerbygning
Kl.1330
Kl.1530
Deltager ikke: Esben (beboer), Egon (beboer), Jens Bork (pårørende), Karen (beboer).
Ellers deltager medlemmer jf. listen.Referent Glenn
Mødeleder Svend ErikGodkendelse af referat fra sidst - godkendt
Orientering fra og sparring ved Centerleder Carina Skærlund: Siden sidst:
Hvordan arbejder vi aktivt med synlighed/tilgængelighed i boenhederne?
Orientering om personalets runderinger og planlagte tilsyn, samt brugen af sensorer, hvis relevant. Kastaniehaven afprøver teknologiske muligheder for at hjælpe beboerne i hverdagen. Synlighed og involvering af personalet sammen med beboerne er dejligt i fælles samvær og nærvær. Relationer er vigtige.Billeder, navne og titler på personalet i boenhederne, samt information ved nyt og afgående personale.
Der er information i form af minimum navn på personalet i indgangspartierne. Nogle boenheder arbejder med billeder af personalet også. Informationen opdateres løbende i boenhederne. Ønsket ift. billeder af personalet er givet videre til boenhederne.
Alle beboere har et kontaktteam, hvor har mere dybdegående kendskab til beboeren. Med fordel kan kontakteamet kontaktes ved spørgsmål, ellers kan tovholdere i boenhederne hjælpe.
10 Pouline
12 Sini
14 Christina
16 Else
Personalet skal bære navneskilte.Informationsniveauet generelt til pårørende til dialog på næste møde. Et mere målrettet informationsniveau? Hvad er det generelle ønske.
Synlighed brugerbestyrelsen – forslag om poster med billeder.
Arbejdes videre med dette på næste møde. Flere ideer i spil.
Besparelser varslet fra Seniorudvalget til Plejecentrene – hvad ved vi nu ift. Kastaniehaven?
Der er varslet besparelser i kommunen.
Konkrete informationer ift. Kastaniehaven afventes.
Vi ved at der kommer besparelser ift. dagcenter, specialistfunktioner og administrationen i Vejle Kommune.
Ønske om informativ arrangement om demens.
Demenskonsulent Lene Emma Rasmussen deltager på mødet kl.15 for at informere om tilbuddet i Vejle Kommune til pårørende til beboere med demens.
Som pårørende til en beboer med demens har man mulighed for at komme på kursus.
Demenskonsulenterne står til rådighed ved sparring og spørgsmål vedrørende borgerne med demens.
Lene bliver anvendt af pårørende, visiterede borgere, personale og beboere. Patientforeninger, her kan man henvende sig til Altheimerforeningen og Ældresagen.
Orientering om GPS.
Mere info: Kontakt en demenskonkoordinator - Vejle KommuneEventuelt:
Bebeoernes punkt og tid. Flyttes til næste gang – skal være første punkt. Punkter med beboer relevans følger herefter. Mødetidspunktet tilpasses beboerne.Grundet flere punkter bliver udsat grundet manglende beboerdeltagelse, så planlægges snarligt opfølgningsmøde.
Opfølgningsmøde 19. juni kl. 10.00 og næste ordinære møde 23. august kl. 14.30 – 16.00
-
Referat fra møde i Brugerbestyrelsen 19.6.2023
Mødedato
Mødested/Lokale
Mødetid
Sluttidspunkt
19.06.23
Mødelokalet Centerbygning
Kl.1000
Kl.1130
Godkendelse af referat fra sidst- godkendt.
Velkomst til nyt medlem Karen.
Beboernes punkter og tid, samt opfølgning fra sidst:
Forplejning boenheder ifm. arrangementer i centret – til beboerne som ikke deltager i arrangementet i centret? (Karen)
Ved arrangementer ønskes at de beboere der ikke deltager i arrangementet, også får del i maden eller dessert som serveres. Info gives til KastanieRåd og cafe.
Den elektroniske dør ved indgangspartiet hus 14 - åbningstiden for dørene er stadig for kort.
Domea kontaktes igen.Synlighed brugerbestyrelsen Forslag om poster med billeder på opslagstavler eller i billederamme (synliggørelse).
Punkt om billeder til næste gang.
Hvordan kan vi som pårørende og/eller frivillige være med til at skabe stjernestunder for beboerne, som ikke kommer i centret? (Svend Erik og Bodil).
Forslag:
Alle beboere skal opleve stjernestunder.
Forslag om en pårørendebank til husrådsmødet – ideer til arrangementer.
Frivillige til Kastaniehaven kommer ved hjælp af mund til mund-metoden. Der kan søges efter frivillige, men det har ikke været nødvendigt til nu. At cykle med beboerne er også en mulighed – dette kræver instruktion af personalet.Generelt informationsniveau til pårørende – hvad er det generelle behov for information og hvor kan man finde info nu? (Carina)
Aktivitetskassen – info er i indflytningsmappen. Hvis man mangler informationer, kan man spørge medarbejderne eller ledelse - der er også hjemmesiden og Facebook. KastanieAvisen rummer også informationer. Sendes til pårørende og er på hjemmesiden + facebook.Kastaniebussen (punkter fra Glenn Hansen):
- Dialog om brug af bussen.
- Ønsket kirketur og lokale ruter med historiefortælling gives videre.
Alle må anvende bussen med gyldigt kørekort. Kræver instruktion af personale i dagcentret. Businformationer og info om betaling ved lån af bussen kan fås ved Centerleder eller Dagcenter på Kastaniehaven.
Nyt fra KastanieRådet:
Der er lige afholdt sommerfest.
Åbent hus-arrangement 31. august.
Aktivitetskassen styres af Kastanierådet. Næsten alle indbetaler til den.Nyt til KastanieRådet:
- Forslag til Kastanierådet fra brugerbestyrelsen.
- Forslag til Husrådene fra brugerbestyrelsen herunder hvordan kan det enkelte hus’ pårørende selv arrangere et mindre arrangement?
Dialog om samarbejde mellem KastanieRåd og Brugerbestyrelsen.
Orientering fra Centerleder Carina Skærlund ift. hvad status er på varslede besparelser fra Seniorudvalget.
Der er varslet reduktion på specialistfunktioner herunder musikterapeut, diætist og klinisk vejleder overordnet i Senior.Kastaniehaven har en økonomi i balance og har ikke været årsag til genereret underskud i senior.
Visiteret dagcenter er varslet at sparre 49400 kr i år og 98800kr næste år ifm. den politiske beslutning om ferielukning. Åbent dagcenter er varslet besparelse på 142.760 kr. i år og 285.500 kr. næste år. Cafeen er varslet besparelse på 13.994 kr i år og 28.000 kr. næste år.
Eventuelt
Glenns oplevelse med selv at hente medicin og stå for indkøb – besparelse muligt. Opfølgning på dette til kommende møde.Punkter til næste møde.
Dato for næste møde – 230823 kl.14.30-16.00.
-
Referat af møde i Brugerbestyrelsen 23.08.23
Mødedato
Mødested/Lokale
Mødetid
Sluttidspunkt
23.08.23
Mødelokalet Centerbygning
Kl.1430
Kl.1600
Referat fra møde i Brugerbestyrelsen på Plejecenter Kastaniehaven
Referat: Glenn Hansen
Tilstede: Svend Erik, Bodil Jørgensen, Erik Andersen, Jens Bork, Amdi Pedersen, Esben Johansen, Centerleder Carina Skærlund.
Afbud: Pia Pausgaard, Egon Nielsen, Karen Jakobsen.
Velkommen fra formanden.
Godkendelse af referat fra sidst.
Beboernes punkt og tid.
Esben fortæller, at de spiller bob i Hus 10 og West.
Nyt fra og til KastanieRådet
Åbent hus den 31. august kl. 11.00. Jens og Amdi deltager fra Brugerbestyrelsen. Kastanierådet har stand. Ældresagen deltager også.
Den 9. november er der Højskoledag med foredrag om Alzheimer kl. 9.00.
Der laves planlægningsmøde ift. husrådsmøder i boenhederne med husrådsmedlemmer og formænd fra KastanieRåd og brugerbestyrelse samt centerleder – 3/10.
Nyt fra Formand Svend Erik
- Input og punkter fremadrettet.
- Evaluering af brugerbestyrelsen – dialog
Der har været en del møder allerede nu. Der er ingen forhåndsviden (et projekt). Personalet og ledelsen må gerne komme med inputs. Man må gerne appellere til andre borgere eller pårørende om input.
Er der egentlig behov for brugerbestyrelsen?
Hvad har vi lavet for beboerne? Brugerbestyrelsen kunne også være et råd for beboerne for at skabe en større synlighed ift. deres ønsker. Brugerbestyrelsen er sårbar med medlemmerne ift. udskiftning.
KastanieRådet er en velfungerende forening for Kastaniehaven og varetager mange opgaver. Derfor kan det være vanskeligt for brugerbestyrelsen at finde et ståsted. Det sted, hvor brugerbestyrelsen kan give et bidrag er i forbindelse med beboerne, men denne opgave varetages også af husrådene. Så faktisk er der få opgaver til brugerbestyrelsen og så er det vanskeligt at have en sådan bestyrelse, da det også indebærer ekstra tid for centerlederen og formanden for Kastanierådet og medlemmerne. Måske burde man overveje en nedlæggelse af brugerbestyrelsen, da Kastaniehaven har et velfungerende Kastanieråd, der varetager opgaverne godt.
Orientering fra og sparring ved Centerleder Carina Skærlund
- Siden sidst:
- Besparelser varslet fra Seniorudvalget til Plejecentrene – hvad er status.
Der er ingen ændringer siden sidste referat om dette.
Punkt fra Glenn vedrørende medicin.
Ingen kommentarer
Punkt ved Glenn og Jens vedrørende opslag med billeder.
Det vurderes ikke nødvendigt på nuværende tidspunkt. Dialog næste gang.
Eventuelt.
Punkter til næste møde.
Dato for næste møde.
Mandag den 23. oktober kl. 10.00 Kastaniehaven.